Nihilismens historie

Diskussion af nihilisme.

Nihilismens historie

Indlægaf Jeppe på bjerget skrevet fre 31. jul 2009 20:51

Med risiko for at blive kaldt kedelig og gammeldags vil jeg nu trække følgende spørgsmål frem fra godteposen:
Er der nogen der har et godt kendskab til det jeg vil kalde for nihilismens historie?
Hvilke teoretikere/praktikere kan man nævne som de første? Er der nogen herinde der evt. kunne ridse et kronologisk forløb op for ligesom at illustrere de forskellige nihilismer gennem historien?
Hvis ikke, så fuck det :geek:
Jeppe på bjerget

Re: Nihilismens historie

Indlægaf Dullface skrevet fre 25. dec 2009 02:30

Jeg kan ikke meget frit fra leveren, men prøv at læs om Friedrich Nietzsche, en tysk filosof. Du kender sikkert udtalelsen; "Gud er død", som han først kom med. Han har en masser tanker nihilisme. En anden interessant filosof er Søren kierkegaard (dansker!) som også har fat i det. Der står en masse sprødt på wikipedia, specielt den engelske, også om nihilismen selv. Kan anbefale at læse det igennem. :)
Dullface

Indlægaf Pollutionist skrevet ons 30. dec 2009 15:30

Ej, Nietszche kan da ikke påstås at være nihilist :p
Tværtimod var han meget religiøs og havde en masse meget grove værdier.. fuldkommen i kontrast med en nihilist!
Nietszche ville være dybt fornærmet over den her udtale :p
Nietszche kan måske sammenlignes med nihilismen, fordi han ikke tror på noget godt og dårligt som sådan, men han havde stærke meninger om, hvordan man skulle være, især om viljestyrke havde han en del at sige.. Den eneste grund til at Nietszche blev kaldt nihilist var, at han mente gud var død, fordi mennesket nu var blevet ugudeligt (:
Pollutionist

Indlægaf Anton Rank skrevet ons 30. dec 2009 16:03

Der bliver jo kun refereret til hans filosofiske tanker om et meningsløst univers, vel ikke at han er selverklæret nihilist?
Anton Rank

Geografisk sted: Hvidovre

Tilbage til Nihilismedebat